Jorrit Haarman

Tijdens mijn bachelor had ik al interesse in het onderwijs. Aangezien je de lerarenopleiding moet combineren met een masteropleiding Theologie en Religiewetenschappen heb ik aan het einde van mijn bachelor besloten om de combinatie met Geestelijke Verzorging te gaan doen. Bij Geestelijke Verzorging liep ik stage in de jeugdzorg en raakte ik er nog meer van overtuigd dat ik met jonge mensen wil werken. (Kunnen) praten over levensbeschouwing is echt รฉรฉn van de mooiste dingen die er zijn. Bij geestelijke verzorging is dat natuurlijk heel anders dan in het onderwijs, maar toch zijn er ook parallellen. Je leert jonge mensen nadenken over wie ze zijn en wie ze willen zijn. Ze leren op school inhoudelijk wat er in verschillende religies wordt geloofd en ze vormen zichzelf aan wat ze in de les tegenkomen en aan wat ze van elkaar horen. Daarnaast leren ze vanuit verschillende perspectieven naar de leerinhoud te kijken. Vaak leren ze hoe iets werkt of hoe iets te verklaren valt. Bij godsdienst en levensbeschouwing is de vraag vaker: wat betekent het voor jou, wat wil jij hieruit meenemen voor jouw leven? Dat is wat mij aanspreekt in het geven van dit vak. Plus de humor en de leuke en mooie momenten met leerlingen natuurlijk.
Ik loop stage op de Christelijke Scholengemeenschap Vincent van Gogh in Assen. Het is een leuke school waar ik veel kan leren. Aan het begin van het jaar gaf ik alleen les in de bovenbouw. Die klassen geef ik nog steeds les maar sinds januari geef ik ook twee brugklassen les. Dat zorgt voor veel variatie en vraagt dat je op verschillende manieren gaat nadenken om je vak naar de belevingswereld van kinderen te vertalen.